Gezamenlijke lesstofontwikkeling

January 2, 2022

Een van de eerste initiatieven sinds de oprichting die TIM heeft genomen is gezamenlijk leermiddelen ontwikkelen. Met wisselende werkgroepen van monteurs en technici uit de bedrijven, samen met docenten van de Tim-scholen zijn inmiddels na bijna drie jaar 72 leskaternen geschreven. Met elkaar is er eerst een inventarisatie gemaakt van thema’s waar het eerst behoefte aan was. Je kunt dan denken aan thema’s als Mechanische overbrengingen, Koppelingen, Transmissies, Start- en laadsystemen, Elektronische componenten of ontstekingssystemen. Maar ook aan zaken als Landbouwbanden, Hakselaar, Hooipers, GPS-systemen, Melkwinningssystemen en noem maar op. Aan de energie en creativiteit van deze werkgroepen  lijkt geen einde te komen, fantastisch wat zij met elkaar hebben neergezet. Tegelijk is het bijzonder inspirerend wanneer mensen uit het onderwijs en mensen uit het bedrijfsleven zo intens met elkaar optrekken.


Behalve het ontwikkelen van materiaal is het onze gezamenlijke verantwoordelijkheid dit materiaal actueel te houden. Technologie ontwikkeld zich in een razend tempo, waardoor lesmateriaal snel verouderd. We hebben daarom afgesproken dat iedere leskatern, ieder schooljaar opnieuw tegen het licht wordt gehouden om relevante ontwikkelingen in de markt, in het product of in wetgeving door te voeren. Dankzij deze hardwerkende werkgroepen en onze basisafspraken kunnen we met recht zeggen dat we elk jaar het meest actuele lesmateriaal hebben voor onze studenten.


Een nieuwe ontwikkeling waar we het afgelopen jaar mee van start zijn gegaan is om samen met een werkgroep van vmbo-docenten het lesmateriaal geschikt te maken voor scholieren uit het vmbo. Hierover leest u in een volgende nieuwsbrief meer.


In de opleidingen voor Mobiele werktuigen tellen we in Nederland ruim 1700 studenten. In het eerste schooljaar sinds de lesstofontwikkeling is gestart kochten zij al 1384 leskaternen. In het tweede jaar waren er al meer leskaternen klaar en kochten ze er met elkaar 5363 en in het nu nieuw begonnen jaar staat de teller al op 8315 katernen. Echt een opsteker voor al die docenten en monteurs die uren aan een stuk hebben gewerkt om mooi en aantrekkelijk lesmateriaal te schrijven. Chapeau!

Deel dit bericht:

Volg ons op: