We eindigen de dag met misschien wel het allerleukste…praktijkervaring! Alle aanwezigen mogen een testrit maken. En dat niet alleen in de bijrijder stoel. Nee! Iedereen mag de Agromec 700 Vario Electric zelf besturen. Voor de meesten is dit een eerste keer in een elektrische trekker voor sommigen zelfs de eerste keer in een trekker. Er heerst een sfeer dat we iets bijzonders gaan meemaken dat is duidelijk.

Power!

Licht euforisch stapt de een na de ander in. Begeleid door Mart van der Valk, projectleider emissieloze aandrijving bij Agromec wordt er een rondje gereden, nog een stukje achteruit en nog een rondje vol gas. De een na de ander stapt met een grote glimlach uit de cabine. Woorden als “Mooi om mee te maken” en “Sterke machine, trekt goed op!” zijn te horen. Na een dag vol informatie en vergelijkingen met het fossiel aangedreven ‘broertje’ is er toch ook nog een enkeling die aangeeft: “Leuk, maar ik mis ook wel iets… geluid, power!”.

Prikkelen

Eerder deze dag is het juist deze ‘romantische’ gedachte waarom Hans Quint, directeur Abemec/Agromec en bestuurslid bij Fedecom de bijeenkomst uitdagend opent. Het is 1 februari en we zijn bij elkaar voor de TIM Professionaliseringsdag in Veghel in de showroom van Agromec. Vandaag staat het onderwerp: De elektrische Agromec trekker + “(on)mogelijkheden in zwaar zero-emissie materieel” op de agenda.

Na een korte introductie door Mart, opent Hans de dag officieel met een prikkelende vraag: “Waarom zouden we nog steeds voor het grootste gedeelte lesgeven in dieselmotoren? Hoelang blijven we dat nog doen? Elektrisch, waterstof dat heeft de toekomst. Moeten we niet meer tijd stoppen in lessen in die toekomst, zodat jonge afgestudeerde monteurs in kennis goed aansluiten bij de vraag in de praktijk?” Er is geschuifel in de zaal en er komt ook bescheiden protest. “Diesel is er toch ook nog, dus daar moet ook kennis van zijn”, roept iemand. En “er zijn nog altijd meer diesel aangedreven werktuigen en dat zal nog wel even zo blijven”, klinkt het uit de zaal. De vraag van Hans is duidelijk bedoeld om het gesprek te openen. Daarom zijn we ook bij elkaar. Een Professinaliseringsdag is bedoeld om professionals van onze partnerscholen en professionals uit het bedrijfsleven bij elkaar te brengen. De discussie op gang te houden en goed op het netvlies te houden waar elkaars behoefte en mogelijkheden liggen, zodat onderwijs goed aansluit bij praktijk.

Ontwikkelen

In de volgende presentatie neemt Mart ons mee in de wereld van de ontwikkeling van de Agromec 700 Vario Electric. Hoe een steeds hardere roep om zero-emissie machines vanuit klanten heeft geleid tot de ontwikkeling van een elektrische trekker. Hoe er vol is ingezet op het ontwikkelen van een machine met vergelijkbare capaciteiten als een trekker met een diesel motor, omdat het anders zinloos is. Waarom er voor nu is gekozen voor elektrisch en niet voor een waterstofoplossing. Hoe capaciteiten zijn getest en wat daar de resultaten van zijn. Voor docenten Mobiele Werktuigen  was het een ochtendprogramma vol gerichte kennis en informatie. Ondanks obstakels (bijv. hoe krijg je een elektrische trekker goedgekeurd voor de weg?), bleef Agromec gefocust op het einddoel.

Samenwerken

In de ontwikkeling en productie van de elektrische trekker is Agromec een samenwerking aangegaan met het nabijgelegen ECE, Electric Construction Equipment. ECE, BMWT lid, heeft in het afgelopen jaar een enorme ontwikkeling gemaakt in het ombouwen van diesel mobiele werktuigen voor de bouw en infra sector naar elektrische mobiele werktuigen. Een rondleiding op de werkplaats van ECE, door Chris Rijk, leerde de aanwezigen dat de tijd voor elektrisch nu is. In een jaar tijd zag ECE hun vraag naar elektrische machines veranderen naar 60%. Nog slechts 40% van de door hun opgeleverde machines hebben een dieselmotor. Steeds vaker worden bouw en infra projecten alleen gegeven aan bedrijven die werken met 100% elektrische werktuigen. Deze ontwikkeling zal er alleen maar voor zorgen dat de vraag naar elektrische mobiele werktuigen in de toekomst nog verder toeneemt.

Leskatern

De prikkelende vraag van Hans aan het begin van de bijeenkomst is dus niet alleen ontstaan om te prikkelen maar ook uit noodzaak. Wanneer het onderwijs nu aandacht geeft aan elektrificatie dan zijn de afgestudeerde monteurs van de toekomst nog beter voorbereid op de praktijk. Ook TIM is zich hiervan bewust. Om docenten te helpen in het samenstellen van hun lesaanbod en in te spelen op de vraag uit de praktijk, hebben we, samen met docenten van onze partnerscholen een katern ‘Elektrificatie’ ontwikkeld. Klik hier wanneer je deze wil bestellen.

Een rondvraag onder de aanwezigen zorgde ervoor dat TIM, Agromec en ECE de dag voldaan konden afsluiten. Gezamenlijk hebben we geïnspireerd, geïnformeerd en gemotiveerd en laten zien dat we met samenwerken de mobiele techniek branche ook in de toekomst vooruit kunnen helpen.

Kijk Verder! Kies Mobiele Techniek.

Tech in Motion – TIM is een groot landelijk netwerk en het kenniscentrum voor mobiele technologie en innovatie. Ons doel is het delen van kennis en ervaringen van en voor de branche. TIM zet zich in als verbinder tussen organisaties als Fedecom, BMWT en Stichting KOM en onderwijsinstanties. Vanuit deze verbindende rol tussen praktijk en opleiden organiseert TIM bijvoorbeeld een aantal keer per jaar een Professionaliseringsdag. Op deze dag nodigen we docenten en instructeurs van onze partnerscholen uit bij een bedrijf, zodat zij elkaar kunnen inspireren, kennis kunnen delen en vakkennis kunnen verbreden.

Deel dit bericht:

Volg ons op: